STANDARDY
OCHRONY DZIECI W PARAFII
p.w.
św. Floriana w Krężnicy Jarej
Preambuła
Niniejszy dokument stanowi
realizację obowiązku prawnego dotyczącego wprowadzenia we wszelkich
instytucjach, w których przebywają dzieci, standardów ich ochrony przed
krzywdzeniem [ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy Kodeks rodzinny
i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2023 poz. 1606)].
Wstęp
W oparciu o inicjatywy i
dyskusje międzynarodowe, raporty z badań na temat sytuacji dzieci w Polsce oraz
coraz wyraźniejsze zaniepokojenie opinii publicznej postulat opracowania
ogólnopolskiej strategii ochrony dzieci przed przemocą w naszym kraju docierał
do świadomości społecznej w latach 2016-2018 w kierunku opracowania i wdrożenia
„Narodowej strategii walki z przemocą wobec dzieci”. We wnioskach różnych środowisk
podkreślano, że potrzebne są działania oparte na wiedzy, empatii, dobrej diagnozie
i skoordynowanym zarządzaniu. Uznawano, że obok zagrożeń, na jakie narażone są
dzieci
i przed którymi należy je chronić, należy skoncentrować uwagę na szukaniu
takich form wspierania i ochrony dzieci oraz reagowania na przemoc, które nie
tylko będą zabezpieczały je przed dalszą przemocą, lecz także stworzą warunki
do świadomego ich udziału w budowaniu bezpiecznych środowisk, czyli
wyrzeczenia się wszelkiej przemocy wobec słabszych. Strategia, jaka wyłaniała
się z dyskusji, zmierzała do usystematyzowania działań na rzecz dzieci,
rozproszonych w licznych aktach prawnych, w spójny program działań
realizowanych wszędzie tam, gdzie przebywają dzieci, gdzie się uczą, doskonalą
swoje umiejętności artystyczne i sportowe, gdzie otrzymują pomoc w rozwoju
duchowym i religijnym.
Aby ta strategia mogła się stać obowiązującym prawem w społeczeństwie,
którego wrażliwość została stępiona podziałami uniemożliwiającymi wspólne i
spójne działania, potrzeba było szoku spowodowanego śmiercią Kamilka z
Częstochowy.
Jego gehenna działa się pośród niezdolności otoczenia do rozpoznania
krzywdzenia
i do adekwatnego reagowania na nie. To jego śmierć przyspieszyła niemal
jednomyślne przyjęcie jeszcze przed październikowymi wyborami do Sejmu
rozwiązań zawartych
w tzw. Ustawie Kamilka. Ta ustawa zrodzona z odruchu solidarności ponad
wszystkimi podziałami została bezzwłocznie przyjęta przez Kościół. Odpowiedź
pasterzy,
osób duchownych i kompetentnych świeckich od wielu lat zaangażowanych w
ochronę dzieci oraz osób bezbronnych przed przemocą sprawiła, że Kościół jako
jedna z pierwszych instytucji postanowił przyjąć i wdrożyć w swoich placówkach
standardy ochrony dzieci przed przemocą. To zaangażowanie nie jest przypadkowe.
Przez nie Kościół realizuje misję powierzoną
mu przez Pana, aby nie zginęło żadne z tych najmniejszych. W oparciu to tę
ewangeliczną
misję uznaje, że dobro dziecka jest najważniejsze. Ludzie Kościoła przyjmują
nie tylko ustawową, lecz przede wszystkim moralną odpowiedzialność za ochronę i
promowanie dobra wszystkich dzieci oraz zobowiązują się dołożyć wszelkich
starań, aby zapewnić bezpieczne i przyjazne środowisko, w którym dzieci są
szanowane i doceniane. Niedopuszczalne jest bowiem stosowanie przez kogokolwiek
wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Wszyscy jesteśmy więc
zobowiązani do uczenia się rozpoznawania tych, którzy potrzebują pomocy i
wsparcia oraz bezzwłocznego podejmowania działań w przypadku podejrzeń lub
ujawnienia okoliczności, które mogą wskazywać, że dziecku zagraża lub dzieje
się krzywda. Kościół działa sprawnie i zgodnie z procedurami, aby zapewnić
dzieciom skuteczną pomoc i wsparcie na jak najwcześniejszym etapie,
przestrzegając praw dziecka wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka.
Powiedzenie: „Gdzie kończy się wiedza, zaczyna się przemoc” wyznacza cel
standardów. Posiadając odpowiednią wiedzę i mając świadomość zagrożeń, Kościół
może w odpowiedni sposób zapobiec krzywdzie i skutecznie ochronić przed nią
dzieci oraz osoby bezbronne.
Specyfika środowiska
parafialnego
Parafia, jako podstawowa
komórka instytucjonalna Kościoła, wyróżnia się specyficznymi obszarami
działania. Odprawiane są w niej liczne nabożeństwa i uroczystości oraz
sprawowane są sakramenty (Eucharystii, chrztu, I Komunii Świętej, bierzmowania,
małżeństwa oraz pokuty i pojednania). W parafii żegnamy też naszych zmarłych.
Odwiedziny chorych oraz wizyty duszpasterskie dają okazję do wglądu m.in. w
sytuację rodzinną, materialną parafian, również w kontekście zauważenia
krzywdy i przemocy, a co za tym idzie dają możliwość podjęcia odpowiednich
kroków zapobiegawczych lub interwencji. W parafii funkcjonują różne grupy
duszpasterskie, odbywają się zbiórki ministrantów, lektorów, próby scholi, wyjazdy parafialne z księdzem, np. pielgrzymki,
wyjazdy z ministrantami, scholą itp. Prowadzone są
często kawiarenki parafialne, świetlice. Funkcjonują kancelaria parafialna oraz
media parafialne (strony www, gazetki, profile w mediach społecznościowych).
Istnieje rada parafialna, a parafia dysponuje i zarządza własnymi finansami.
Praktykowany jest też jasny podział hierarchiczny: proboszcz, wikariusze itd.
Proboszcz zazwyczaj towarzyszy parafianom przez wiele lat ich rozwoju
religijnego. Bywa, że parafianie uczestniczą w uroczystościach związanych z
życiem osobistym duszpasterzy, np. prymicje, rocznice itp. Również księża
zapraszani są przez parafian na uroczystości rodzinne. W parafii zatrudniane
są osoby świeckie lub siostry zakonne jako pracownicy parafialni lub
posługujący jako wolontariusze, np. szafarz, prezes ministrantów, ceremoniarz, zakrystianin, kościelny, konserwator, gospodyni, grabarz
itp. Dodatkowo w parafii i przy parafii funkcjonują często osoby, które potrzebują
pomocy i jej szukają, np. bezdomni czy więźniowie. Czasem też parafia użycza
lub udostępniania pomieszczenia parafialne innym podmiotom zewnętrznym.
To w parafii głównie toczy się
życie sakramentalne wiernych, a życie rodzinne wokół celebracji roku
liturgicznego. Rodzice w zaufaniu przyprowadzają swoje dzieci do parafii i
oczekują, że będą tam one bezpieczne. Parafianie są osobami w różnym wieku, w różnej
sytuacji rodzinnej, zawodowej, a duszpasterze oraz osoby pracujące na rzecz
parafii mają nierzadko wgląd w ich potrzeby oraz możliwość zaradzenia im. Z
tego powodu standardy ochrony dzieci w obszarze parafialnym poszerzone zostały
o ochronę osób dorosłych i nie dotyczy to wyłącznie osób zależnych,
bezbronnych, lecz wszystkich. Mają one za zadanie chronić przed wszelkiego
rodzaju nadużyciami, przed krzywdą, przemocą, w tym przed wykorzystaniem
seksualnym. Działają w obie strony – chronią zarówno parafian, jak i osoby
duchowne, pracowników i wolontariuszy parafii.
Ten szeroki zakres
działalności oraz wielość osób zaangażowanych w życie parafialne, mogących
mieć dostęp do dzieci i młodzieży oraz posiadających wgląd w prywatne życie
parafian, zobowiązuje nas do szczegółowego opracowania zasad ochronnych.
Sama dynamika życia
parafialnego zawiera w sobie specyficzne czynniki chroniące przed przemocą,
takie jak: poczucie sacrum, permanentna formacja, społeczne zaufanie, poczucie
przynależności i wzajemnej odpowiedzialności, relacje oparte na zasadach
ewangelicznych, wspólnotowość, w tym przynależność młodzieży do pozytywnej
grupy rówieśniczej oraz publiczność działań (większość aktywności dzieje się na
oczach innych), w tym nadzór rodziców. Dodatkowo, przy okazji np. nagłych
wezwań do chorych lub podczas wizyt duszpasterskich, istnieje możliwość
dostrzeżenia specyficznych potrzeb parafian lub deficytów, w tym przemocy w
obszarze rodzinnym i podjęcia odpowiedniej interwencji. Księża posługujący w
parafii są często tymi osobami, do których zwracają się o pomoc osoby
doświadczające jakiejkolwiek krzywdy, szukające wsparcia i zrozumienia.
Jednakże w specyficznej
dynamice życia parafialnego obecne są również czynniki zagrażające, ułatwiające
zaistnienie przemocy. Będą nimi np. społeczne zaufanie i autorytet, jakim
cieszą się księża, w tym klerykalizm, a także atmosfera zależności i posłuszeństwa
hierarchii sprzyjająca zachowywaniu tajemnicy oraz brak nadzoru z zewnątrz.
Wiedza duszpasterzy o życiu parafian, znajomość ich tajemnic, warunków
materialnych, problemów i potrzeb oraz fizyczna obecność w ich przestrzeni
prywatnej daje możliwość manipulacji i wykorzystania, stanowi poważny czynnik
zagrożenia. Niebezpieczne jest też nawiązywanie przez księży specyficznych
relacji, polegających na wyróżnianiu wybranych parafian. Niedojrzałość księży
czy zaangażowanych współpracowników, np. tzw. charyzmatycznych i autorytarnych
liderów-celebrytów, zawsze będzie zagrożeniem. Ewentualny brak wiedzy i
kompetencji spowiedników zawsze będą sprzyjały wystąpieniu nadużyć duchowych. Z
wyżej wymienionych powodów zredagowane zostały poniższe standardy ochrony.
Objaśnienie terminów
Osoby, ich role i funkcje w
Kościele
✔
ksiądz, prezbiter, kapłan, duchowny – ochrzczony mężczyzna, który przyjął
święcenia kapłańskie.
✔
duchowieństwo, kler – (diakoni, księża, biskupi) – mężczyźni ochrzczeni,
którzy przyjęli święcenia w stopniu diakonatu, prezbiteratu
lub biskupie.
osoby konsekrowane – osoby,
które w sposób szczególny poświęcają życie Bogu. Łączy je konsekracja, która
wiąże się ze złożeniem Bogu ślubów czystości oraz najczęściej również ubóstwa i
posłuszeństwa, choć zależy to od formy życia konsekrowanego. Należą do nich
członkowie stowarzyszeń zakonnych oraz świeckie osoby konsekrowane.
osoba świecka – członek
Kościoła katolickiego bez święceń.
biskup – biskup diecezjalny,
ordynariusz ordynariatu i prałat Prałatury Personalnej Kościoła łacińskiego
oraz hierarcha Kościołów wschodnich.
proboszcz – prezbiter
mianowany przez biskupa diecezjalnego na urząd proboszcza.
personel kościelny – duchowny,
osoba zakonna lub inna osoba zatrudniona przez Kościół na podstawie umowy,
podwykonawstwa, dobrowolnie lub nieodpłatnie.
szafarz nadzwyczajny Komunii
Świętej – osoba wyznaczona do udzielania Komunii Świętej, niemająca święceń.
wolontariusz – osoba, która na
rzecz innych osób lub danej grupy społecznej, dobrowolnie i bezpłatnie
świadczy pracę wykraczającą poza związki rodzinno-koleżeńsko-przyjacielskie.
Określenie „bezpłatna” nie oznacza „bezinteresowna”, lecz „bez wynagrodzenia
materialnego”.
organizator wyjazdu –
osoba/podmiot uprawniony do organizacji wyjazdu dzieci – parafie, wspólnoty
religijne, szkoły i placówki, przedsiębiorcy podlegający ustawie o usługach
turystycznych, osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki nieposiadające
osobowości prawnej.
Organizacja posługi Kościoła
diecezja – diecezja,
archidiecezja, ordynariat lub prałatura personalna Kościoła łacińskiego i
eparchia Kościoła wschodniego.
parafia – określona wspólnota
wiernych, utworzona na sposób stały w Kościele partykularnym, nad którą
pasterską pieczę, pod władzą biskupa diecezjalnego, powierza się proboszczowi
jako jej własnemu pasterzowi.
duszpasterstwo, w tym
duszpasterstwo parafialne – sytuacja, w której jedna osoba jest odpowiedzialna
za dobro drugiej lub za wspólnotę wyznaniową. Obejmuje celebrowanie liturgii,
zapewnienie porad i wsparcia duchowego, edukację, poradnictwo, opiekę medyczną
i pomoc w potrzebie. Wszelka praca polegająca na nadzorze lub wychowaniu dzieci
jest dziełem duszpasterskim.
duszpasterstwo pozaparafialne – duszpasterstwa, wspólnoty, grupy
gromadzące młodych ludzi (młodzież licealna, studenci, młodzi dorośli), w tym
wolontariaty, wakacyjne spotkania młodych (organizowane przez zakony,
zgromadzenia zakonne, wspólnoty), festiwale młodzieżowe, rekolekcje wyjazdowe,
wspólnoty różnych stanów, pielgrzymki piesze, pielgrzymki autokarowe,
środowiska harcerskie. To dzieła, które mogą działać przy parafiach, ale mają
struktury pozaparafialne.
klerykalizm – postawa wobec
duchowieństwa/osoby zakonnej charakteryzująca się nadmiernym szacunkiem i
przekonaniem o ich wyższości moralnej. Papież Franciszek powiedział, że ma to
miejsce, gdy „duchowni czują się lepsi, [i kiedy] są daleko od ludu”. Może być
„wspierany przez samych księży lub przez osoby świeckie”.
Dzieci i osoby bezbronne
✔
dziecko – osoba poniżej 18. roku życia.
małoletni – w rozumieniu
polskiego prawa cywilnego osoba, która nie ukończyła 18 lat lub nie zawarła
małżeństwa.
nieletni – w rozumieniu prawa
karnego osoba, która w momencie popełnienia czynu zabronionego nie ukończyła
17. roku życia.
wiek bezwzględnej ochrony –
wiek niższy niż wiek zgody. Czynność seksualna z osobą w wieku ochronnym jest
czynem zabronionym (wykorzystaniem seksualnym), a osoba dopuszczająca się jej i
lub doprowadzająca do niej podlega odpowiedzialności karnej. W Polsce obecnie
wynosi 15 lat.
dziecko wykorzystane
seksualnie – każde dziecko w wieku bezwzględnej ochrony, jeśli osoba dojrzała
seksualnie, czy to przez świadome działanie, czy też przez zaniedbywanie
swoich społecznych obowiązków lub obowiązków wynikających ze specyficznej
odpowiedzialności za dziecko, dopuszcza się zaangażowania dziecka w jakąkolwiek
aktywność natury seksualnej, której intencją jest zaspokojenie osoby dorosłej (Standing
Committee on Sexually Abused Children).
opiekun – osoba sprawująca
pieczę nad dzieckiem, uprawniona do reprezentacji dziecka oraz posiadająca
władzę prawną do dbania o interesy osobiste i majątkowe innej osoby (rodzic,
rodzic zastępczy lub osoba uprawniona przez rodzica).
zgoda opiekuna – zgoda
rodziców albo zgoda opiekuna, rodzica zastępczego lub opiekuna tymczasowego.
Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy
poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny
(orzeczenie sądu opiekuńczego zastępuje zgodę rodziców).
osoba dorosła bezbronna
zgodnie z art. 1 ust. 2 b) Vos Estis
Lux Mundi – każda osoba znajdująca się w stanie
niepełnosprawności, upośledzeniu fizycznym lub psychicznym albo pozbawiona
wolności osobistej, która w rzeczywistości, nawet sporadycznie, ogranicza ich
zdolność zrozumienia, chęci lub przeciwstawienia się przestępstwu w inny
sposób.
Różne formy przemocy
✔
uwikłanie – każda relacja, w której ktoś doświadcza strachu, lęku, poczucia
winy, poczucia krzywdy, frustracji, poniżenia, zniewolenia, zależności,
dominacji, niemożności bycia sobą, nieszczerości, braku autentyczności,
przemocy emocjonalnej, fizycznej, seksualnej czy ekonomicznej.
nadużycie – postępowanie lub
czyn niezgodny z przyjętymi normami postępowania, a nadużywać oznacza użyć
ponad miarę oraz wykorzystać coś w niewłaściwy sposób lub w nadmiernym
stopniu (SJP).
nadużycie władzy – nadużycie
stanowiska, funkcji lub obowiązku w celu wykorzystania innej osoby. Może
przybierać różne formy i obejmować sytuacje, w których dana osoba ma władzę nad
inną osobą na mocy swojego związku (np. pracodawca i pracownik, nauczyciel i
uczeń, trener i sportowiec, rodzic lub opiekun i dziecko, duchowny/osoba zakonna
i parafianin) i wykorzystuje tę władzę na swoją korzyść.
przemoc duchowa – odwoływanie
się do przekonań religijnych i wiary osoby w celu wyrządzenia jej szkody. Może
mieć negatywny wpływ na duchowość osoby poszkodowanej, zwłaszcza gdy dopuszcza
się jej osoba posiadająca duchowy autorytet i zaufanie w Kościele.
przemoc domowa – jednorazowe
lub powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub
dobra osobiste osób, w szczególności narażające na niebezpieczeństwo utraty
życia lub zdrowia, naruszające godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym
wolność seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym,
a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą
(art. 2 Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie).
zaniedbanie (wobec osoby
dorosłej) – niezapewnienie przez opiekuna środków niezbędnych do życia osobie,
którą się opiekuje.
przemoc wobec osób starszych –
pojedyncze lub powtarzające się działanie lub brak odpowiedniego działania,
mające miejsce w jakimkolwiek związku, w którym oczekuje się zaufania, które
powoduje krzywdę lub cierpienie starszej osoby.
przemoc emocjonalna (dorośli)
– powszechna forma przemocy mająca miejsce w bliskich związkach. Przemoc
emocjonalna jest definiowana jako molestowanie, które ma miejsce, gdy dana
osoba jest poddawana zachowaniom lub działaniom mającym
na celu jej kontrolowanie, z zamiarem wyrządzenia jej krzywdy emocjonalnej lub
strachu, poprzez manipulację, izolację lub zastraszanie.
bullying – znęcanie, zastraszanie, prześladowanie werbalne, społeczne, a także
fizyczne.
gaslighting – przemoc psychiczna polegająca na manipulowania drugą osobą w taki
sposób, że ofiara przemocy z czasem przestaje ufać swoim osądom, staje się
zdezorientowana, zalękniona i traci zaufanie do swojej pamięci czy percepcji.
Jeśli manipulacja jest stosowana stale i metodycznie, może w końcu doprowadzić
do tego, że ofiara zacznie kwestionować swoje zdrowie psychiczne. W ten sposób
manipulator przejmuje nad nią całkowitą kontrolę.
grooming (wobec dorosłego) –
zachowania mające na celu izolację osoby, uczynienie jej zależną, skłonną do
zaufania i bardziej podatną na agresywne zachowanie.
seksizm – uprzedzenie lub
dyskryminacja ze względu na płeć.
seksualizacja – proces, w wyniku którego wartościowanie drugiej osoby oraz
siebie samego/siebie samej dokonywane jest przez pryzmat atrakcyjności
seksualnej, uprzedmiotowienie osoby pod względem seksualnym lub narzucanie
seksualności w niewłaściwy sposób (wg Amerykańskiego Towarzystwa
Psychologicznego).
cyberprzemoc – wszelka przemoc
z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych – komunikatorów,
czatów, stron internetowych, mediów społecznościowych, blogów, SMS-ów, MMS-ów.
Może mieć formę wulgarnych wiadomości, obraźliwych komentarzy (hejt, trolling), rozpowszechniania zdjęć ukazujących dziecko w
niekorzystnym świetle, zastraszania, śledzenia (cyberstalking),
ujawniania tajemnic (outing) itp.
Wsparcie
Niebieska Linia –
https://www.niebieskalinia.info/
procedura „Niebieskie Karty” –
jest narzędziem, którego głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa osobie
doznającej przemocy domowej, obejmuje też współpracę przedstawicieli różnych
instytucji i podmiotów, które są zobowiązane do reagowania w przypadku
uzyskania informacji o wystąpieniu przemocy domowej.
Przestępstwa motywowane
seksualnie
przestępstwo kanoniczne
wykorzystywania seksualnego – kanoniczne przestępstwa wykorzystywania
seksualnego popełniane przez duchownych lub osoby konsekrowane, którymi są:
zmuszanie kogoś, za pomocą przemocy, groźby lub nadużycia władzy, do
wykonywania lub poddawania się czynnościom seksualnym; wykonywanie czynności
seksualnych z dzieckiem lub osobą bezbronną; produkcję, wystawianie, posiadanie
lub dystrybucję, w tym drogą elektroniczną, pornografii z udziałem dzieci, a
także werbowanie lub nakłanianie dziecka lub osoby bezbronnej do udziału w
tworzeniu pornografii popełnione przez duchownych lub osoby zakonne, o których
mowa w artykule 1 §1 a) Vos Estis
Lux Mundi.
przestępstwa przeciwko
wolności seksualnej i obyczajności (art. 197-205 k.k.) – zgwałcenie (art.
197), wykorzystanie seksualne osoby bezradnej lub niepoczytalnej (art. 198),
seksualne wykorzystanie zależności (art. 199), seksualne wykorzystanie dziecka
(art. 200), uwodzenie dziecka poniżej lat 15 z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego
lub sieci telekomunikacyjnej (art. 200a), propagowanie pedofilii (art. 200b),
kazirodztwo (art. 201), pornografia (art. 202), zmuszanie do prostytucji (art.
203), czerpanie zysku z cudzego nierządu (art. 204).
Rejestr Sprawców Przestępstw
na Tle Seksualnym – rejestr obywateli polskich, którzy dopuścili się
przestępstwa z pobudek seksualnych. Składa się z Rejestru publicznego i
Rejestru z dostępem ograniczonym. https://arch-bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje/rejestr-sprawcow-przestepstw-na-tle-seksualnym/
Osoby dramatu
osoba pokrzywdzona – osoba
fizyczna lub prawna, której dobro prawne zostało bezpośrednio naruszone lub
zagrożone przez przestępstwo (art. 49 §1 k.p.k.).
osoby pokrzywdzone przemocą w
rodzinie – osoby najbliższe, inne osoby pozostające w stałym lub przemijającym
stosunku zależności od osoby stosującej przemoc (art. 115 §11 Ustawy o
przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie).
skarżący – każda osoba
składająca skargę zawierającą zarzut, podejrzenie, obawę lub zgłoszenie
naruszenia prawa.
podejrzany – osoba, wobec
której istnieją podejrzenia popełnienia przestępstwa, ale nie postawiono
jeszcze zarzutów.
oskarżony – osoba, której
postawiono zarzuty karne.
przestępca seksualny – osoba,
która przyznała się do wykorzystania seksualnego lub której odpowiedzialność za
wykorzystanie została orzeczona przez właściwy sąd i/lub procedurę kościelną.
Zespół ds. Prewencji i jego
praca
✔
osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci – osoba wyznaczona przez
przełożonego danego dzieła duszpasterskiego, danej grupy parafialnej, np.
ministrantów, sprawująca nadzór nad prawidłowym stosowaniem standardów ochrony
dzieci.
osoba zaufana – osoba
wyznaczona przez przełożonego danego dzieła duszpasterskiego, ciesząca się
zaufaniem i odpowiednio przygotowana, odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń
o zdarzeniach dotyczących przemocy.
osoba odpowiedzialna za
interwencję – zarządca placówki (proboszcz) odpowiedzialny za podejmowanie
interwencji w przypadku zaistnienia przemocy.
kompetencje miękkie –
umiejętności psychospołeczne, np. komunikatywność, asertywność.
konflikt interesów – sytuacja
(postrzegana lub rzeczywista), w której powstaje konflikt pomiędzy obowiązkami
służbowymi danej osoby a jej prywatnymi interesami, który może mieć wpływ na
wykonywanie tych obowiązków. Taki konflikt zazwyczaj wiąże się z
przeciwstawnymi zasadami lub niezgodnymi życzeniami lub potrzebami i może
wystąpić, gdy osoba pełni wiele ról.
lojalność środowiskowa – silna
lojalność wobec danego środowiska, grupy ludzi, wspólnoty, instytucji,
przełożonego itp., która może przyjmować formy pozytywne, np. dochowanie
tajemnicy, lub negatywne, np. niereagowanie bądź zaprzeczanie przemocy.
dane osobowe – wszelkie
informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania żyjącej
osoby fizycznej, a także poszczególne informacje, które w połączeniu ze sobą
mogą prowadzić do zidentyfikowania tożsamości danej osoby.
Przykładowe dane osobowe: imię
i nazwisko, adres zamieszkania, adres e-mail z imieniem i nazwiskiem, numer
dowodu tożsamości, dane o lokalizacji, adres IP, dane przechowywane przez
szpital lub lekarza, które mogą jednoznacznie wskazywać tożsamość danej osoby.
wniosek o wgląd w sytuację
rodziny – pismo może zostać złożone przez każdą osobę fizyczną i prawną, która
chce, aby sąd zbadał aktualną sytuację rodzinną. Wniosek nie podlega żadnej
opłacie sądowej, może być złożony w każdej chwili i w przypadku jego
odrzucenia przez sąd nie rodzi żadnych negatywnych konsekwencji wobec
wnioskodawcy.
Formy przemocy wobec dziecka
przemoc wobec dzieci –
wszelkie formy złego traktowania fizycznego i/lub emocjonalnego,
wykorzystywania seksualnego, zaniedbania lub niedbałego traktowania, wyzysku
komercyjnego lub innego, skutkujące rzeczywistą lub potencjalną szkodą dla
zdrowia, przetrwania, rozwoju lub godności dziecka w kontekście relacji
odpowiedzialności, zaufania lub siły. Dzieli się powszechnie na pięć podtypów:
przemoc fizyczna, znęcanie się emocjonalne/psychiczne, zaniedbanie, narażenie
na przemoc w rodzinie, wykorzystywanie seksualne. W kontekście Kościoła
katolickiego ważne jest także uznanie przemocy duchowej za dodatkowy podtyp
przemocy.
przemoc fizyczna to przemoc, w wyniku której dziecko
doznaje fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta
następuje w wyniku działania bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub
innej osoby odpowiedzialnej za dziecko, lub której dziecko ufa, bądź która ma
nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec dziecka może być czynnością powtarzalną
lub jednorazową.
przemoc psychiczna i emocjonalna to przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja wobec dziecka,
obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania. Zaliczamy do niej m.in.
niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację z dzieckiem
opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu, nieodpowiednie
rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem, niedostrzeganie lub
nieuznawanie indywidualności dziecka i jego granic psychicznych.
zaniedbywanie dziecka to chroniczne lub incydentalne
niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb fizycznych/psychicznych i/lub
nierespektowanie jego podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia
i/lub trudności w rozwoju. Do zaniedbywania dochodzi w relacji dziecka z osobą,
która jest zobowiązana do opieki, wychowania, troski i ochrony dziecka.
narażenie na przemoc w rodzinie – forma psychicznego
znęcania się nad dzieckiem, w której dziecko jest obecne – słyszy lub widzi –
gdy inny członek rodziny doświadcza przemocy fizycznej, psychicznej lub
seksualnej albo widzi szkody wyrządzone osobom lub mieniu w wyniku agresywnego
zachowania członka rodziny.
wykorzystywanie seksualne dziecka – wykorzystanie
seksualne dziecka to włączanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest
ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą
nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób
i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego
społeczeństwa. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka
aktywność wystąpi między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem,
jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji
opieki, zależności, władzy. Celem takiej aktywności jest zaspokojenie potrzeb
innej osoby (World Health Organization). Obejmuje
zachowania z kontaktem fizycznym (w tym penetracyjne) oraz bez kontaktu
fizycznego, może wtedy przybrać formę seksualizacji,
robienia zdjęć lub filmów wideo przedstawiających dzieci o charakterze jednoznacznie
seksualnym, zmuszania dzieci do oglądania czynności seksualnych lub wzięcia w
nich udziału lub zmuszania dzieci do uprawiania seksu lub angażowania się w
czynności seksualne z innymi dziećmi lub dorosłymi. Obejmuje również
wyzyskiwanie seksualne dzieci, czyli czerpanie zysku np. z pornografii z
udziałem dzieci lub prostytucji dziecięcej. Grooming (wobec dziecka) – zachowania,
których celem jest przygotowanie dziecka do wykorzystywania seksualnego.
Obejmuje nawiązanie szczególnej relacji z dzieckiem, często również
warunkowanie rodziców i innych dorosłych oraz osłabienie ich czujności, aby
myśleli, że relacja z dzieckiem jest normalna i pozytywna.
przemoc rówieśnicza (agresja
rówieśnicza, bullying) – występuje, gdy
dziecko doświadcza różnych form przemocy ze strony rówieśników, bezpośrednio
lub z użyciem technologii komunikacyjnych. Ma miejsce wtedy, gdy działanie ma
na celu wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy (intencjonalność), ma
charakter systematyczny (powtarzalność), a ofiara jest słabsza od sprawcy bądź
grupy sprawców. Obejmuje przemoc werbalną (np. przezywanie, dogadywanie,
ośmieszanie), relacyjną (np. wykluczenie z grupy, ignorowanie, nastawianie
innych przeciwko osobie), fizyczną (np. pobicie, kopanie, popychanie,
szarpanie), materialną (np. kradzież, niszczenie przedmiotów) oraz
elektroniczną (złośliwy SMS lub e-mail, wpis w mediach społecznościowych,
umieszczanie w Internecie zdjęć lub filmów ośmieszających ofiarę), a także
przemoc podczas randki ze strony chłopaka/dziewczyny.
STANDARD 1
STWORZENIE I ZACHOWANIE
BEZPIECZNEGO ŚRODOWISKA W PARAFII
W parafii p.w. św. Floriana został opracowany i
wprowadzony w życie wewnętrzny dokument, w którym zawarta jest polityka
ochrony przebywających tam dzieci i osób dorosłych zgodnie z obowiązującymi
standardami wyznaczonymi zarówno przez dokumenty państwowe (Ustawę o zmianie
ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz innych ustaw z dn. 28 lipca 2023 r. –
tzw „Ustawa Kamilka”), jak i wskazania wynikające z
Wytycznych Kościoła katolickiego w Polsce.
W przygotowaniu wewnętrznego dokumentu uczestniczą
zaangażowani świeccy, a także dzieci.
W parafii działa Zespół ds. Prewencji (patrz.: Standard
2).
Polityka ochrony dotyczy szczegółowych zasad
bezpieczeństwa i sposobów ochrony przebywających tam dzieci i bezbronnych
dorosłych, czyli: rekrutacji personelu i osób zaangażowanych duszpastersko w
parafii;
bezpiecznych relacji pomiędzy dorosłymi zatrudnionymi i
pomagającymi duszpastersko w parafii a dziećmi i bezbronnymi dorosłymi;
bezpiecznych relacji pomiędzy rówieśnikami;
bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów
elektronicznych;
zasady ochrony wizerunku i danych osobowych;
sposobu reagowania w parafii na przypadki podejrzenia, że
dziecko doświadcza przemocy fizycznej, psychicznej czy seksualnej i zasad
prowadzenia rejestru interwencji pomocy osobom pokrzywdzonym.
Standardy ochrony są dostępne w parafii i podane do
publicznej wiadomości (na stronie internetowej oraz wywieszone np. w gablocie
parafialnej).
STANDARD 2
WERYFIKACJA, DELEGOWANIE I
EDUKACJA KAPŁANÓW, OSÓB KONSEKROWANYCH I ŚWIECKICH PRACUJĄCYCH Z DZIEĆMI I Z
OSOBAMI BEZBRONNYMI W PARAFII
1. Obowiązki proboszcza
Do obowiązków proboszcza należy wdrażanie w życie
standardów ochrony przed przemocą.
Za niezastosowanie się do standardów odpowiedzialność
personalnie ponosi proboszcz parafii, również wobec prawa.
O każdej osobie zaangażowanej w parafii i mającej kontakt
z dziećmi w obszarze związanym z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem,
leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem
sportu lub realizacją innych zainteresowań przez dzieci, lub z opieką nad
dziećmi proboszcz uzyskuje dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle
Seksualnym
(https://arch-bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje/rejestr-sprawcow-przestepstw-na-tle-seksualnym/).
Dodatkowo, przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed
dopuszczeniem osoby do działalności (np. wolontariackiej)
związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, świadczeniem porad
psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych
zainteresowań przez dzieci, lub z opieką nad nimi proboszcz ma obowiązek
uzyskania od tej osoby informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie
przestępstw określonych w rozdz. XIX k.k. (przestępstwa przeciwko życiu i
zdrowiu) i XXV k.k. (przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i
obyczajowości) oraz w zakresie art. 189a k.k. (handel ludźmi), art. 207 k.k.
(znęcanie się nad osobą najbliższą lub pozostającą w stosunku zależności) oraz
przestępstw z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.
Jeśli parafia zatrudnia firmy z zewnątrz lub udostępnia
pomieszczenia podmiotom zewnętrznym, a ich działalność nie obejmuje kontaktu z
dziećmi jw., należy po pierwsze: zadbać o to, aby dzieci faktycznie nie
przebywały same w obecności osób z zewnątrz, po drugie wskazane jest, aby osoby
te lub zarządcę podmiotu zewnętrznego zapoznać z standardami ochrony dzieci i
przyjąć od nich oświadczenie.
Proboszcz parafii powołuje Zespół ds. Prewencji. W jego
skład wchodzą: osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci, osoba zaufana
oraz osoba odpowiedzialna za interwencję.
Osoba odpowiedzialna za standardy troszczy się o to, aby
standardy były w parafii znane, wdrażane i przestrzegane. Każda odrębna grupa
parafialna, np. ministranci, może wyznaczyć własną taką osobę.
Osoba zaufana powołana jest do przyjmowania zgłoszeń w
przypadku naruszenia standardów lub zaistnienia incydentów przemocy. Musi to
być osoba faktycznie budząca zaufanie, odpowiednio przygotowana oraz
posiadająca tzw. kompetencje miękkie, predysponujące ją do kontaktu z osobami
skrzywdzonymi. Nie może ona na własną rękę podejmować działań służących wyjaśnieniu
podejrzeń i zarzutów lub weryfikacji zgłaszanych faktów. Współpracuje ściśle z
osobą odpowiedzialną za interwencję. Osoby te zobowiązane są do zachowania
poufności.
Z zasady osobą odpowiedzialną za interwencję w przypadku
podejrzenia lub zaistnienia przemocy jest zarządca placówki, czyli w tym
wypadku proboszcz parafii, może on jednak delegować do tego zadania kompetentną
osobę.
Osoby powyższe tworzą wraz z
proboszczem Zespół ds. Prewencji i ściśle z sobą współpracują. Wskazane jest,
aby były to świeckie osoby cieszące się zaufaniem, odpowiednio przeszkolone i
kompetentne (patrz: Standard 8), które będą wiedziały, jakie działania w danej
sytuacji są stosowne i konieczne. Nie mogą to być osoby uwikłane w lojalność
środowiskową lub w konflikcie interesów.
W sytuacji, gdy nie ma
możliwości powołania całego zespołu, należy powołać przynajmniej jedną osobę,
która będzie łączyła powyższe funkcje.
Zespół ten współpracuje
również z osobami odpowiedzialnymi w diecezji/zgromadzeniu za prewencję oraz z
delegatką/delegatem ds. ochrony dzieci i młodzieży.
Wszelka działalność dotycząca ochrony oraz interwencji i
pomocy musi być dokumentowana. Wpisów w rejestrze zdarzeń dokonują osoby
bezpośrednio zaangażowane w daną aktywność (zazwyczaj osoba zaufana oraz/lub
osoba odpowiedzialna za interwencję), ale za bezpieczne przechowywanie notatek
odpowiedzialny jest proboszcz. Rejestr prowadzi się zgodnie z zasadami ochrony
danych wrażliwych. Notatką taką posługujemy się w działaniach interwencyjnych
(np. przy zgłoszeniu do prokuratury).
2. Obowiązki duszpasterzy
dzieci
Duszpasterze dzieci powinni:
czuwać nad własną dojrzałością emocjonalną, psychiczną,
duchową;
starać się o dobór żywo wierzących, rzetelnych,
zweryfikowanych i odpowiednio przeszkolonych osób do pełnienia funkcji
animatorów, wychowawców itd.;
wspierać dzieci w ich rozwoju ku dojrzałości;
dbać o respektowanie zasad kultury (wobec dzieci i między
nimi);
czuwać nad równym traktowaniem wszystkich dzieci, z
uwzględnieniem ich szczególnych potrzeb i osobistych uwarunkowań;
dbać o przestrzeganie prawa do nienaruszalności cielesnej
i prywatności;
organizować działania duszpasterskie w miejscach
bezpiecznych;
utrzymywać możliwie żywy i transparentny kontakt z
rodzicami dzieci;
dbać o przestrzeganie zasad prywatności i ochrony
wizerunku oraz danych osobowych dzieci.
1. Najważniejsze elementy
standardów ochrony dzieci
✔
Standardy ochrony dzieci to zasady, które mają przyczyniać się do tworzenia
bezpiecznego środowiska w taki sposób, by każde dziecko mogło się czuć w parafii
dobrze, było w niej akceptowane i szanowane. Standardy określają również sposób
reagowania na krzywdę lub niestosowne zachowanie w parafii lub poza nią, a
także wyznaczają sposób postępowania z osobą krzywdzoną i sprawcą.
✔
Każdy osoba w naszej parafii jest odpowiedzialna za tworzenie bezpiecznego
środowiska: księża, siostry zakonne, pracownicy, animatorzy, rodzice, dzieci i
młodzież. Wszyscy razem starają się współpracować w trosce o dobro wspólne.
✔
Wszystkie działania powinny być podejmowane w trosce o dzieci i młodzież,
zapewniać im poczucie bezpieczeństwa oraz wspomagać ich rozwój.
✔
W parafii organizowane są różne inicjatywy edukacyjne skierowane do pracowników,
animatorów, rodziców, dzieci i młodzieży. Szkolenia i warsztaty dotyczą
sposobów tworzenia bezpiecznego środowiska, ochrony przed krzywdzeniem i
przeciwdziałania różnym formom przemocy.
✔
Niedopuszczalne jest stosowanie jakiejkolwiek formy przemocy (fizycznej,
psychicznej czy seksualnej) przez pracowników parafii lub dzieci.
✔
Każdy sygnał świadczący o tym, że dziecko może doświadczać przemocy ze
strony osoby dorosłej lub innego dziecka w parafii lub poza nią, jest zawsze
bardzo poważnie traktowany przez pracowników parafii. Każda sytuacja jest
odpowiednio badana, a podejmowane działania mają na celu jak najszybsze
przerwanie krzywdzenia i udzielenie wsparcia osobie, która go doświadcza. Pracownicy
parafii podejmują działania według zasad określonych w pełnej wersji standardów
ochrony dzieci.
✔
Kiedy dzieje się coś niepokojącego, szczególnie wtedy, gdy dzieci i
młodzież są krzywdzeni przez innych lub są świadkami krzywdy innej osoby,
niezwłocznie powinni o sytuacji poinformować pracowników parafii/animatorów/osobę
zaufania.
✔
Szczególnie ważną częścią standardów są zasady bezpiecznych relacji między
dorosłymi a dziećmi oraz między dziećmi. Mają one służyć tworzeniu bezpiecznego
i przyjaznego środowiska w parafii. Pracownicy/animatorzy będą zawsze reagować
na przekraczanie i nierespektowanie przyjętych zasad.
✔
Podstawową zasadą jest równe traktowanie wszystkich dzieci. Godność każdej
osoby jest w naszej parafii szanowana. Jednocześnie uwzględnia się wyjątkowość
i indywidualność każdej osoby, co wymaga dostosowania metod i podejścia
uwzględniającego jego potrzeby i sytuację życiową.
✔
Pracownicy parafii/animatorzy powinni reagować na niewłaściwe zachowania dziecka
wobec samego siebie, rówieśników lub dorosłych, upominając go i stosując
przyjęte w parafii środki dyscyplinujące. Jest to przejaw troski osób dorosłych
o bezpieczeństwo i prawidłowy rozwój dzieci.
✔
Troska o bezpieczeństwo i dobre relacje dotyczy również Internetu i
komunikacji drogą elektroniczną. Parafia dba o to, by dostęp do Internetu był
bezpieczny, wprowadza rozwiązania ograniczające możliwość dostępu do treści
szkodliwych. Ponadto pracownicy parafii reagują na niebezpieczne, szkodliwe i
krzywdzące sytuacje dziejące się w przestrzeni internetowej. Dziecko zawsze
może poprosić o pomoc, gdy on sam lub ktoś inny doświadcza krzywdzenia w sieci.
✔
Pracownicy parafii dbają o ochronę wizerunku dzieci i młodzieży. Rodzice decydują,
czy wyrażają zgodę na publikację zdjęć i filmów prezentujących wizerunek ich
dzieci. Podczas różnych wydarzeń związanych z życiem parafii są robione zdjęcia
i nagrywane filmy, które mogą później być wykorzystane w mediach
społecznościowych. Mogą być na nich obecni tylko ci, których rodzice wyrazili
na to zgodę. Każde dziecko w momencie wykonywania zdjęć lub nagrań ma prawo
powiedzieć, że nie chce, by jego wizerunek w materiałach z tego konkretnego
wydarzenia był publikowany. Pracownicy szanują decyzję dziecka. Powyższa zasada
nie dotyczy sytuacji, kiedy wizerunek osoby stanowi jedynie szczegół całości,
takiej jak zgromadzenie, krajobraz lub impreza publiczna.
✔
Dzieci i młodzież powinny szanować prawo do prywatności rówieśników oraz
dorosłych, dlatego nie mogą publikować w przestrzeni internetowej i w swoich
mediach społecznościowych wizerunku innych osób bez jej wiedzy i zgody.
2. Zasady bezpiecznych relacji
pracowników parafii z dziećmi
W standardach ochrony dzieci
znajduje się szczegółowy kodeks zachowań, który
powinien być respektowany przez wszystkich pracowników parafii. Poniżej
zamieszczamy streszczenie najważniejszych zasad obowiązujących osoby dorosłe
pracujące w parafii:
✔
Pracownicy parafii podejmują działania dla dobra dzieci i w ich najlepszym
interesie.
✔
Każde dziecko jest traktowane z szacunkiem, uwzględnia się jego godność,
prawo do prywatności, a także indywidualne potrzeby, zdolności i sytuację
życiową.
✔
Indywidualne podejście nie może oznaczać niesprawiedliwego faworyzowania
wybranego dziecka.
✔
Pracownicy dbają o tworzenie odpowiednich relacji z dziećmi, właściwych dla
osób dorosłych, opartych na szacunku, zaufaniu i respektowaniu odpowiednich
granic w komunikacji i kontakcie fizycznym.
✔
Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie.
✔
Niedopuszczalne jest nawiązywanie z dziećmi i młodzieżą jakichkolwiek
relacji o charakterze seksualnym czy romantycznym.
✔
Niedopuszczalne jest utrwalanie wizerunku dzieci dla celów prywatnych.
✔
Każdy kontakt z dziećmi jest jawny i wynika z realizacji zadań i działań
prowadzonych na rzecz parafii. Pracownicy nie mogą utrzymywać relacji
prywatnych z dziećmi (poza sytuacjami, gdy kontakty poza parafią wynikają z
innych przyczyn – np. pracownik jest członkiem rodziny bądź znajomym rodziny dziecka).
W sytuacji, gdy dorośli nie
stosują się do przyjętych zasad, świadek takiego zachowania może zgłosić sprawę
do osoby przyjmującej zgłoszenia, innego pracownika parafii, którego darzy
zaufaniem, lub bezpośrednio do proboszcza.
4. Osoby i miejsca, gdzie można uzyskać pomoc
✔
W sytuacji gdy:
nie zostawaj z tym sam/sama. Możesz znaleźć
wsparcie. Blisko Ciebie są osoby, które będą umiały Ci pomóc.
✔
Osoby, do których zawsze możesz się zwrócić w parafii o pomoc:
✔
Możesz też szukać wsparcia poza parafią. Warto znać telefony zaufania i
miejsca, w których możesz uzyskać fachową pomoc:
W parafii wyznaczona jest osoba, która ma
szczególną odpowiedzialność w zakresie ochrony dzieci i młodzieży przed
krzywdzeniem:
osoba zaufania – Beata Tymczak
mail: beatym@interia.pl